Matias Vestergård

Léonie Sonning Talentprismodtager 2020

Selvgjort er velgjort
Som søn af en kranfører og en folkeskolelærer var der intet i Matias Vestergårds barndom, der tydede på, at han skulle blive komponist. Dog mener Matias at have hørt, at hans farfar var ret musikalsk. Barndommen brugte Matias især på at bygge rigtig mange modeller. Derfor havde han idé om, at han nok skulle være arkitekt.

Da Matias købte et billigt Yamaha keyboard for sine sparepenge, fik han imidlertid pludselig nye interesser. Når han trykkede på tangenterne, kunne han på en lille skærm se tonens placering på nodelinjen. Lidt efter lidt lærte han sig selv at læse noder og spille på det nye keyboard.

Efter at have hentet al musikalsk lærdom på diverse hjemmesider, besluttede Matias sig for at få undervisning hos en musiklærer. Ham gik han hos gennem hele sin gymnasietid, inden han begyndte på MGK og siden hen blev optaget på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium med klaver som hovedfag.

Arkitektur er frossen musik

”Jeg nåede ikke langt på klaveruddannelsen, før jeg tænkte: Det er jo sjovt, det her, men der er så mange, der vil det meget mere, end jeg vil”, fortæller Matias, der lige fra begyndelsen af uddannelsen har brugt meget tid på at læse partiturer og lære alle orkesterstemmer at kende.

”Derfor tog jeg en time hos Bent Sørensen, hvilket var en helt fantastisk oplevelse! Han havde bedt mig om at skrive 30 sekunder for soloklarinet. Efter at have kigget på det i et par minutter, satte han langsomt fingrene ned på det sted i musikken, hvor jeg var begyndt at blive lidt usikker på, hvad der skulle ske. Så sagde han bare: ”Dér mister du mig!” Det var helt vildt. Jeg fik et sug i maven og vidste bare med det samme, at jeg skulle være komponist.”

I dag kan Matias godt se, at der går en klar linje fra modelbyggeriet og arkitektdrømmene til karrieren som komponist. ”Goethe har sagt, at arkitektur er frossen musik. Min gamle interesse for modeller og arkitektur går igen i det jeg laver i dag. Musik er for mig en række rum, du går igennem. Der er en tidslighed i musik, som der også er i den måde, man oplever en bygning på. Man starter et sted og går igennem en række rum. Man har ikke indtryk af værket som sådan. Men har indtryk af de enkelte proportioner og så et indtryk af helheden. Lige som man ikke kan opleve en bygning på én gang, kan man heller ikke opleve et helt værk. Man har minder fra de enkelte rum.”

Hør Matias Vestergårds “Obstacle” spillet af Duo Swensen/Strauch

Hør uddrag af Matias Vestergårds “Three Idylls”

SOUNDCLOUD PLAYLIST

Naturen i musikken

Når Matias komponerer musik, arbejder han med en form for indre mood board af små referencer. Det kan være en farve, et digt, et maleri, en oplevelse eller et vejrfænomen. Et er, hvordan musikken tager form, når Matias komponerer. Noget ganske andet er at høre den blive fremført af musikere.

”Det er altid en helt vild oplevelse at høre sin musik blive fortolket på en ny måde af en musiker. Jeg bruger rigtig lang tid på at notere min musik. Jeg kan godt lide, at partituret bliver en slags hemmelig kommunikation mellem komponist og musiker. Selvom jeg kan sidde og nørkle i timevis for at finde den helt rigtige måde at notere musikken på, så kan jeg ikke låse musikken fast i en bestemt fortolkning. Udtrykket vil altid blive afhængig af, hvem der spiller den. Det er en kæmpe gave at opleve som komponist.”

Kort om Matias Vestergård

Født i 1989 i Roskilde.

Begyndte at spille klaver som teenager.

Bachelor i klaver fra Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Blev i sommeren 2019 optaget i solistklassen i komposition på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

I efteråret 2017 havde han premiere på balletten De Glemte Børn på Det Kongelige Teater, som var et samarbejde med forfatter Kim Fupz Aakeson og koreograf Gregory Dean. Samme år var han blandt modtagerne af Augustinusfondens særlige jubilæumsuddeling.

I januar 2019 skrev han sin første opera Titanic, der blev opført på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Samme år blev hans strygekvartet TRÆK bestilt som tilstillet værk i Carl Nielsen kammermusik-konkurrencen.

Han har arbejdet med ensembler som AVANTI!, Esbjerg Ensemble, KOKORO, DR VokalEnsemblet, DUVE, Ensemble Recherche og FIGURA Ensemble, komponister som Thomas Adès, Hans Abrahamsen, Bent Sørensen, Alexander Schubert og Toshio Hosokawa samt dirigenter som bl.a. Jean Thorel, Clément Mao-Takacs, Rei Munakata og Marcus Creed.

Han har været dansk repræsentant på Ung Nordisk Musik i 2018 og 2019, og har derudover fået værker spillet på Njord Biennale, Copenhagen Summer Festival, Figura Festspiele, PULSAR og KLANG festivalerne.

Blandt hans næste projekter er en cd-indspilning med DaCapo og to nye kammeroperaer.

Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond

Pengene, der følger med Léonie Sonnings Musikpris, skal bruges til at deltage i et kompositionskursus i Darmstadt og til at skrive værket Korte breve fra en lang rejse til debutkoncerten på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, som finder sted i foråret 2022.

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Andre modtagere