Pierre-Laurent Aimard

Pierre-Laurent Aimard modtager Léonie Sonnings Musikpris 2022

Den franske stjernepianist Pierre-Laurent Aimard modtog Danmarks største musikpris. Léonie Sonnings Musikpris den 7. oktober i DR Koncerthuset. Med prisen følger 1.000.000 kr. Stjernepianisten der den 8. pianist, der modtager prisen.

Som et led i prisoverrækkelsen blev Pierre-Laurent Aimard fejret med en imponerende portrætfestival i København og Aarhus fra d. 4. – 9. oktober 2022.

Til priskoncerten opførte den franske stjernepianist i hele tre klaverkoncerter fra hvert sit århundrede sammen med Det Kongelige Kapel under ledelse af Sylvain Cambreling.

Aftenen lagde ud med Hector Berlioz’ festlige Romersk karneval ouverture. Derefter var Aimard solist i Beethovens dramatiske 3. klaverkoncert, som er Beethovens eneste solokoncert i mol.
Herefter spillede Pierre-Laurent Aimard og Det Kongelige Kapel yderligere to klaverkoncerter. Først George Benjamins Duet, der er skrevet til og uropført af Aimard i 2008, og til sidst Olivier Messiaens Oiseaux exotiques (eksotiske fugle) for klaver, blæsere og slagtøj.

Pierre-Laurent Aimard udtaler om de tre klaverkoncerter ”at de er meget forskellige, og at de tilsammen udgør et diskret billede af mine aktiviteter i livet.”

Lyt til priskoncerten her

BEGRUNDELSEN

Esben Tange, formand for Léonie Sonnings Musikfonds bestyrelse, uddelte prisen og holdt en personlige tale, som også indeholdt den officielle motivering:
Leonie Sonnings Musikpris 2022 tildeles med 1.000.000 danske kroner pianisten Pierre-Laurent Aimard. Med en signatur, der på samme tid rummer det klangligt følsomme, et uhyre skarpt intellekt og en gnistrende ekspressivitet og præcision, rykker han grænserne for klaverkunsten. 

Med visionære programmer, hvor komponister fra vidt forskellige epoker sammenstilles, har Pierre-Laurent Aimard inspireret til nytolkning af kendte klassikere og formidlet kvaliteter ved mindre kendt musik. Og med nysgerrighed, vovemod og i tæt samarbejde med en lang række komponister har han vist sig som en enestående søgende kunstnerisk sjæl og givet publikum uforglemmelige oplevelser.

Pierre-Laurent Aimard i Danmark

Igennem hele sin lange karriere har Pierre-Laurent Aimard optrådt regelmæssigt i Danmark. Første gang ved en koncert i 1977 som 19-årig, hvor han spillede soloklaverstemmen i Olivier Messiaen store orkesterværk Turangalila. Siden da har Aimard spille en række koncerter med DR Symfoniorkestret, blandt andet som solist i klaverkoncerter af Ravel. Senest gav han en eksklusiv radiotransmitteret solokoncert i DR Koncerthuset udelukkende med musik af György Kurtág under corona-nedlukningen i marts 2021. Pierre-Laurent Aimard har endvidere været solist med Collegium Musicum i musik af Stravinskij samt spillet solokoncert i Tivolis Koncertsal.

Fuglenes dag på Louisiana

Søndag den 29. maj 2022 gav Pierre-Laurent Aimard en enestående koncert, da han opførte Olivier Messiaens Catalogue d’Oiseaux (Fuglekataloget) i en 2,5 time lang koncert i smukke rammer på Louisiana Museum of Modern Art.

Læs interview med Pierre Laurent Aimard

Det skrev den danske presse om Pierre-Laurent Aimards besøg i Danmark

Olivier Messiaen: Catalogue d’oiseaux (Fuglekataloget) Louisiana den 29. maj.
Det var et fint lille øjeblik. Ved det store sorte koncertflygel og med Øresund som baggrund skød den lille fugl lynhurtigt forbi gennem luften. Lige forbi pianisten Pierre-Laurent Aimards højre skulder og videre hen langs det lange spejlblanke instruments buede side, inden den straks efter var væk igen. Ved tangenterne var Pierre-Laurent Aimard i gang med at fortolke komponisten Olivier Messiaens stykke ’Stendrossel’. ’Le Merle de roche’ hedder fuglen, og dermed også stykket, på fransk. Fuglen og musikken mødtes i et kort glimt, mens det lille dyr fløj mellem pianisten og publikum, der sad draperet ned over trappetrinnene på Louisianas udendørs terrasse. Afslappet og lyttende. Ideen var fremragende…

(Politiken. Thomas Michelsen) 

”Fuglenes musik blev en åbning til menneskets inderste. Årets modtager af Sonnings Musikpris, den franske pianist Pierre-Laurent Aimard, gjorde en eftermiddag på Louisiana til en oplevelse for livet”.

”Koncerten med Pierre-Laurent Aimard på Louisiana var en, man ikke glemmer igen. Her blev de ”forkerte” toner de eneste rigtige. Lod man sig først opsluge af den uhørt dynamiske og mættede musik, var der ingen vej tilbage. Pludselig var denne usammenhængende, sprælske, atonale musik det naturligste i verden”.

(Kristeligt Dagblad. Sune Anderberg)

Solo recital. Det Kongelige Bibliotek den 4. oktober
Klassiske pianister er ikke bare klassiske pianister. Nogle har brusende solistiske egoer. Andre er lyttende kammermusiktyper. Andre igen, som Pierre-Laurent Aimard, er specialister, der måske nok kan spille alt, men hvis styrke først og fremmest er et enormt overskud, når det kommer til at spille musik, der er kompleks og teknisk krævende.

(Politiken. Thomas Michelsen) 

Priskoncerten. DR Koncerthuset den 7. oktober
Og så spillede prismodtageren naturligvis Messiaen. Aimard er bogstavelig talt vokset op med hans musik som protegé af Olivier Messiaen og hans kone, pianisten Yvonne Loriod, der valgte at give faklen som autoriseret Messiaen-fortolker videre til Aimard.

Den sortklædte musikmunk har båret den fakkel siden. Samvittighedsfuldt og med en selvpåført ydmyghed, som publikum i Koncerthuset oplevede, da Aimard sammen med et endnu mindre udsnit af Det Kongelige Kapel på bare nogle håndfulde blæsere og slagtøjsspillere opførte Messiaens ‘ Oiseaux exotiques’.

Den musik spiller han fremragende.

Det gjorde musikerne fra Det Kongelige Kapel under Aimards mangeårige franske ven og kollega, dirigenten Sylvain Cambreling, også.

Vilde truthaner fra Sydamerika og andre eksotiske fjervæsener fyrede den af, omskabt til farverige klange og rytmer, som er så typiske for Messiaen.

(Politiken. Thomas Michelsen)

Hvis man skal fremhæve et enkelt træk ved Aimard, må det være udtrykkets skarpt formulerede klarhed i tilgangen til et stykke musik, og dermed følger et kompromisløst fokus på artikulation, anslag, rytmisk attaque og studiet af især instrumentets yderregistre med pedalbrugen som et afgørende medium. Klavermusik med Aimard er støvsuget for rutinevirtuositet i romantisk forstand, det er mere sammenligneligt med den æteriske spillepraksis, der er udgået fra Ravels moderne klassicisme.”

Han er tynd som et fiskeben, så hvid som en lilje, men når han sætter sig til klaveret, forvandler han sig til en drage, klaprer, skriger, og undertiden glammer han, så himlen bliver mørk, og husmurene synker sammen.” Disse linjer fra et digt om pianisten Bartók af Lajos Kassák kunne sige noget om Aimard også. Det var omtrent sådan, man oplevede den introverte pianist eksplodere i koncertens anden del i George Benjamins Duet (2008) og Olivier Messiaens Oiseaux exotiques (eksotiske fugle, 1956)

(Information. Valdemar Lønsted)

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Andre modtagere