Unsuk Chin

Unsuk Chin modtager Léonie Sonnings Musikpris 2021

Komponisten Unsuk Chin modtog Léonie Sonnings Musikpris 2021 på 1 million kroner ved en koncert den 5. juni 2021 i DR Koncerthuset.

Unsuk Chin er den 17. komponist, som modtager Léonie Sonnings Musikpris.

programmet for priskoncerten

Ved priskoncerten i DR Koncerthuset spilles der udelukkende musik af Unsuk Chin:

 subito con forza (2020)

Klaverkoncert  (1996-97)

Pause

Puzzles and Games fra Alice in Wonderland (2017)

Medvirkende: Siobhan Stagg (sopran), Francesco Piemontesi (piano)

DR Symfoniorkestret

Dirigent: Fabio Luisi

begrundelsen

Katrine Ganer Skaug, som er næstformand for Léonie Sonnings Musikfonds bestyrelse, uddelte prisen og holdt en personlige tale, som også indeholdt den officielle motivering:

“Unsuk Chin modtager Léonie Sonnings Musikpris i 2021 på 1 million danske kroner for sin visionære gerning som komponist. 

I kraft af en højst individuel indstilling til musikken, skaber hun drama, humor og klarhed i en kompleks lydverden. 

Gennem sine kompositioner formidler Unsuk Chin en særegen kraft, som med nysgerrighed og fordybelse insisterer på vores evne til at opdage det uforudsigelige – og udvide vores musikalske univers.” 

Unsuk Chin og Danmark

Unsuk Chins musik blev første gang opført i Danmark i 2000, da DR Symfoniorkestret fejrede sit 75 års jubilæum. Sammen med Göteborg Symfoniorkster og Oslo-Filhamonien bestilte orkestret værket Kalá  for sopran, bassangere, blandet kor og orkester. I værket satte Unsuk Chin musik til digte af Inger Christensen, Arthur Rimbaud, Gunnar Ekelöf, Gerhard Rühm, Unica Zürn og Paavo Haavikko.

I 2018 var Unsuk Chin composer-in-residence på PULSAR festival, som Det Kongelige Danske Musikkonservatorium står bag. På fstivale var Unsuk Chins musik bl.a. repræsenteret ved to danske førsteopførelser. Til åbningskoncerten opførte DR Symfoniorkstret bl.a. Chins værk Tableux vivants for orchestra  (2015).  

OM PRISKONCERTEN SKREV DEN DANSKE PRESSE BL.A.

Kan man egentlig komponere bedre? Som nutidig komponist på det klassiske område? Mere fascinerende? Mere klart, men alligevel komplekst? Mere nysgerrighedsvækkende, men så musikken alligevel er let at lytte til? Komponisten Unsuk Chin har knækket koden til, hvordan man på en og samme tid vinder avantgardens respekt og får de store opgaver fra de europæiske og amerikanske toporkestre, der skal sælge billetter.

Da hun for nogle år siden skrev en opera, handlede den om Alice fra ‘ Alice i Eventyrland’, og det var jo smart. Dermed kunne Unsuk Chin forene det umiddelbart underholdende med det filosofisk intrikate. Det direkte pirrende med det sofistikeret samtidsmusikalske i skildringerne af alt det surrealistiske, der sker, efter at Alice har taget turen ned gennem kaninhullet.Lørdag aften i Koncerthuset sluttede DR SymfoniOrkestret under chefdirigent Fabio Luisi af med et stort sammendrag af Unsuk Chins Alice-opera i form af suiten ‘ Puzzles and Games from Alice in Wonderland’ – og ingen, tror jeg, sad og tænkte på, at vi i en halv time lyttede til kompliceret samtidsmusik.Venlige træblæsere slog den pastorale engelske stemning an. Og så var det ellers bare at more sig over Lewis Carrolls nonsenskloge ord og beundre, hvor perfekt Unsuk Chin mestrer at skrive for orkester med alle ekstra virkemidler. Fra sart harpe og sampler til susende vindmaskine og fuldt messingudtræk.

(Thomas Michelsen, Politiken)

Koreaneren Unsuk Chin er en kosmopolitisk komponist, hendes musik spilles i alverdens koncertsale, og den er ofte umiddelbart tilgængelig med sine stærke lysvirkninger og mangfoldige farver. Det blev illustreret i fuldt mål ved priskoncerten i Koncerthuset. Med komponisten Unsuk Chin må man ty til det engelske ord play med dobbeltbetydningen: at spille og at lege. Hendes musik er godt nok kompliceret opbygget, men den lyder i sin essens tilgængelig og livshengiven. Da hun lørdag modtog Léonie Sonnings Musikpris berørte hun i takketalen sine helte og forbilleder, som tidligere har modtaget prisen – blandt andre russiske Igor Stravinskij, franske Olivier Messiaen og ungarske György Ligeti. Den 59-årige komponist Unsuk Chin er født og opvokset i Sydkorea, men bosiddende i Tyskland siden 1985.

Således sluttede en uge, hvor Unsuk Chin havde indtaget København med koncerter og workshops under den igangværende Klang Festival. Det var en fortræffelig idé at få musiklivets aktører til at spille sammen om et sådant fremstød, og ud fra takketalen lod det til, at den lidt sky hovedperson havde følt sig velkommen i selskabet.

(Valdemar Lønsted, Dagbladet Information)

I år havde ingen dog vel ventet, at denne uge 22 skulle blive en så overvældende tsunami af opildnende musik, som tilfældet blev med den prægtige kavalkade af Chin-værker, som godt nok kulminerede med priskoncerten søndag, men inden da havde udfoldet sig i Konservatoriets Koncertsal, i Koncertkirken og i Den Sorte Diamant. Sidstnævnte sted forenedes Athelas Sinfonietta og Esbjerg Ensemble om værket Graffiti fra 201213, der med sine tre satser, »Palimpsest«, »Notturno urbano« og »Passacaglia«, skaber en helt ny dimension ved at være musik, som synes på forjættende vis at drage bort fra den lyttende, som stod man og lod et gnistrende oplyst tog passere med umætteligt mange vogne.

(Peter Johannes Erichsen, Weekendavisen)

PROGRAMMET FOR PRISUGEN:

Søndag den 30. maj 2021 kl. 16.00 – 17.30

Det Kgl. Danske Musikkonservatorium: Studiescenen

Artist talk & workshop

Unsuk Chin i samtale Søren Schauser

Piano Etudes – Ramez Mhaanna, piano.

Double Bind? – Djumash Poulsen, violin.

Mandag den 31. maj 2021 kl. 19.30

Det Kgl. Danske Musikkonservatorium: Koncertsalen

Kammermusik af Unsuk Chin

Double Bind? (2007) Soloviolin og elektronik

Piano Etuder (1995-2003)                                        

Gougalon (Scener fra Street Theater) (2009/2011)

Medvirkende:                                     

Djumash Poulsen (violin), Ramez Mhaanna (piano), Sinfonietta, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium. Dirigent: Jean Thorel

Tirsdag den 1. juni 2021 kl. 20.00

Klang Festival: Koncertkirken

Unsuk Chin: ParaMetaString (1996) String Quartet and electronic (20’)

Ji-Sung Yang: melody, notes, five (2011/2017)

Pelle Gudmundsen-Holmgreen: String Quartet no. 4 (1967) (7’)

Pelle Gudmundsen-Holmgreen: String Quartet no. 9 ”Last Ground” (2006) String Quartet and ocean (11’)

Medvirkende: Nordic String Quartet

Fredag den 4. juni kl. 20.00

Det Kgl. Bibliotek: Dronningesalen

Unsuk Chin Festkoncert. Klang Festival

Unsuk Chin: Allegro ma non troppo (1994/1998)

Unsuk Chin: Xi (1998)

Unsuk Chin: Grafitti (2012-13)

Medvirkende:

Athelas Sinfonietta (Xi and Grafitti)

Esbjerg Ensemble (Allegro ma non troppo and Grafitti)

Lørdag den 5. juni kl. 19.30

DR Koncerthuset: Priskoncert

Ved priskoncerten i DR Koncerthuset spilles der udelukkende musik af Unsuk Chin:

 subito con forza (2020)

Klaverkoncert  (1996-97)

Pause

Puzzles and Games fra Alice in Wonderland (2017)

Medvirkende: Siobhan Stagg (sopran), Francesco Piemontesi (piano)

DR SymfoniOrkestret

Dirigent: Fabio Luisi

For yderligere oplysninger kontakt kommunikationskonsulent for Sonnings Musikfond, Katrine Nyland Sørensen,  kns@sonningmusik.dk

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Andre modtagere

Evelyn Glennie

Den britiske percussionist Dame Evelyn Glennie modtog Léonie Sonnings Musikpris 2023 på 1 million kroner. Det skete ved en storslået priskoncert i DR Koncerthuset den 15. juni 2023.

Læs mere »

Jordi Savall

Léonie Sonning Prismodtager 2012 Den catalonske gambespiller og dirigent Jordi Savall modtog Léonie Sonnings Musikpris

Læs mere »