ASBJØRN DALBJERG

Léonie Sonning Talentprismodtager 2021

”Det er meget vigtigere hvem der er musiklærer i Kisvarda, end hvem der er operachef i Operahuset i Budapest. En dårlig operachef fejler kun én gang, mens en dårlig lærer kan være skyld i, at 30 generationer af børn ikke lærer at elske musik”. Sådan cirka har den ungarske komponist og musikpædagog Zoltán Kodály sagt. Og selvom det er mange år siden, er det vise ord, som stadig gælder og som hans unge danske kollega Asbjørn har taget til sig.

Der er masser af folk der kan undervise dem, der af egen fri vilje har opsøgt musikken, men det kræver noget, at være den der sætter gnisten i gang. Asbjørn har sat sig for at blive den slags musiklærer, der forstår og formår at tænde gnisten hos de børn, der ikke hjemmefra er blevet præsenteret for musikkens alsidige og fantastiske verden.

Sådan en lærer havde han nemlig selv som barn. På den skole han gik på i Sunds nord for Herning, havde de morgensang, ledsaget af skolens musiklærer på guitar. De morgener med fællessang gjorde stort indtryk på Asbjørn og af ren og skær lyst og nysgerrighed, fandt han som 10-årig sin mors gamle Spil Bare Løs hæfter frem og lærte sig selv at spille simple akkorder, på en legetøjsguitar.

Fra rockguitar til Bachguitar

Efter noget tid med undervisning, fik han selv lov til at spille for, når der skulle synges sammen på skolen. Det gav både udfordringer og selvtillid, for den ellers lidt generte dreng, at stille sig op foran kammeraterne. I ungdomsskolen kom han med i et band og interessen for forbilleder som Led Zeppelin, The Beatles og Dizzy Mizz Lizzy voksede, sammen med drømmen om selv at blive rockstjerne.

I gymnasiet kom jazzen ind i Asbjørns synsfelt og dermed en mere intellektuel tilgang til musikken. Han læste et sted at Charlie Parker var vild med Bach, fordi hans musik har mange tekniske og harmoniske ligheder med jazz og improvisationsmusik. Derpå kastede Asbjørn sig over at lære sig både Bachs cello- og violinsonater – på guitar. Samtidig fik han udvidet sine nodekundskaber som sidegevinst.

Da Asbjørn flyttede hjemmefra, var det hele vejen til København, hvor hans bandvirksomhed skulle stå sin prøve. Det blev dog ikke til så meget med bandet og ved et Åbent Hus på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, tog Asbjørn en beslutning og søgte optagelse på uddannelsen som almen musiklærer, med guitar som hovedinstrument.

Endt hvor han startede

”Det var fedt fra dag 1!” husker Asbjørn om starten på et helt nyt musikalsk kapitel. ”Jeg følte jeg kunne fordybe mig i lige hvad jeg ville”. Og det gjorde han. Specielt magien der kan opstå, når en flok middelmådige individer kan skabe noget helt fantastisk i fællesskab ved korsang, vækkede særlig interesse. En del af korundervisningen foregik sammen med de

organiststuderende, som Asbjørn begyndte at hænge ud sammen med. Og inden længe tog han en ny stor beslutning, og skiftede hovedinstrument fra guitar til kirkeorgel.

Det var som at komme tilbage til udgangspunktet, som jo var fascinationen af fællessang og at skabe noget stort sammen. Som organist er man det musikalske samlingspunkt ved en kirkelig handling og man er ofte ansvarlig for kirkesangere og kor. Og Asbjørn er allerede blevet tilknyttet kirkerne omkring Mørkøv i Vestsjælland, hvor han nu har slået sig ned.

Det er dog stadig det musikpædagogiske der er omdrejningspunktet. Musiklæreren hjemme i Sunds var hende der satte musik på landkortet for Asbjørn. Nu er det ham selv, der ved hjælp af solmisation og undervisningsmateriale han selv udvikler, bl.a. interaktive diasshow, har sat sig for, at de næste mange generationer af børn fra alle samfundslag, skal lære at elske musik. Og måske selv tage en guitar i hånden af ren og skær lyst.

Kort om Asbjørn Dalbjerg

Født i 1998. Opvokset i Sunds udenfor Herning.
Lærte sig guitar som 10-årig og spillede i forskellige bands til efter gymnasiet.
Flyttede til København som 19-årig og tog job som postbud.
Optaget i 2018 på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium som Almen Musiklærer. Begyndte at spille kirkeorgel i 2019.
Ansat som organist ved Kirkerne i Mørkøv, hvor han er flyttet til.
Ønsker fremover at kunne arbejde med at udbrede den klassiske musik gennem et virke som underviser og organist.

Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond

Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpris, vil Asbjørn bruge på et studieophold ved Kodály Instituttet i Ungarn, et øveorgel og til udgifter i forbindelse med udarbejdelse af undervisningsmateriale.

Similar Posts