Barbara Hannigan

Barbara Hannigan modtog Léonie Sonnings Musikpris 2020

Torsdag den 13. maj 2021 modtog den canadiske operasanger og dirigent Barbara Hannigan Léonie Sonnings Musikpris 2020 på 1.000.000 danske kroner. ved en koncert i DR Koncerthuset kl. 19.30. Pga. de danske coronarestriktioner blev priskoncerten i 2020 aflyst.

Koncerten blev transmitteret direkte i DR P2.

Barbara Hannigan er den 8. sanger og 16. dirigent, der modtager Léonie Sonnings Musikpris.

PROGRAMMET FOR PRISkoncerten

Richard Strauss Metamorfoser
Francis Poulenc La Voix Humaine

Medvirkende: Barbara Hannigan, sopran og dirigent 
DR Symfoniorkestret

begrundelsen

Esben Tange, som er bestyrelsesformand for Léonie Sonnings Musikfonds bestyrelse, uddelte prisen og holdt en personlige tale, som også indeholdt den officielle motivering: 

”Leonie Sonnings Musikpris 2020 tildeles sopranen og dirigenten Barbara Hannigan for med stor virtuositet, originalt scenisk nærvær og vovemod at forny det 20. århundredes repertoire og inspirere en række af tidens førende komponister til at skabe helt ny forunderlig musik.

Med nytænkning af koncertformen og musikerens rolle, og ved kompromisløst at investere sig selv som menneske og kunstner har Barbara Hannigan åbnet nye veje ind i musikken for et stort nyt publikum. Og ved generøst at involvere yngre musikere i sin fortsatte udfordring af vanetænkning og hierarkier er Barbara Hannigan i dag en kunstnerisk ledestjerne for nye generationer.”

I sin takketale afslørede Barbara Hannigan, at hun vil donere pengene til sine mentorprojekter for unge musikere og sangere, Equilibrium og Momentum. 

Barbara Hannigan og Danmark

Barbara Hannigans forhold til Danmark er nært knyttet til Hans Abrahamsen og let me tell you for sopran og orkester, der blev uropført af Berliner Filharmonikerne i 2013 og som siden er blevet opført af en lang række orkestre verden over, her i blandt Copenhagen Phil og DR Symfoniorkestret.

Ved en koncert med DR Symfoniorkestret i 2016 optrådte Barbara Hannigan for første gang i Danmark i dobbeltrollen som både sanger og dirigent. Det er blevet indledningen til et samarbejde med DR Symfoniorkestret, der i 2019 førte til en koncert hvori unge musikere fra Equilibrium projektet var solister i Mozarts Requiem.

Om priskoncerten skrev den danske presse bl.a.

Lad mig sige, at da den kærlighedsødelagte, forladte Elle, som kvinden i operaen kaldes, begyndte at dirigere med slag med hovedet i eksistentiel fortvivlelse, så var der hul igennem hos denne anmelder, der blev gennemskyllet af disse rystelser, som kunst sjældne gange kan fremkalde. For hele tiden kan Hannigan holde én lige dér i den ironiske distance, hvor vi både får serveret det fulde udtryk, men også med den fulde kontrol og den lille afstand fra kunstner til karakter, der udstiller karakteren så ekstra hjerteskærende. For Elle er jo i al sin klæben til sin elsker, der er skredet, en lille smule barnlig, ik? Kan hun ikke snart indse, at verden er i forandring, at hun er gået i mental opløsning, og at hun bare skal give slip og komme videre til næste kærlighedsmetamorfose? Det kan hun ikke. Men det kan Hannigan. Som sanger spiller Hannigan sin karakter ud i kroppens fulde gestalt – for i et parallelspor som dirigent sammen med Poulenc at henrette hende i musikkens store badekar Det er stærke sager.

Man kan ikke mene andet, end at det er både modigt, smukt, stærkt og voldsomt imponerende at stille sig foran et orkester uden partitur og dirigere et 40 minutter langt værk, hvor man selv synger den konstant snakkende hovedrolle.

(Camilla Marie Dahlgreen, Dagbladet Information)

Hvorfor gør hun det, Barbara Hannigan? Insisterer på at tage de forskellige og ellers så veldefinerede roller og smelte dem sammen? Det enkle svar er: fordi hun kan! Hun kan, fordi der intet går af stemmens svævende lækre og luftige cremethed, når hun synger svære noder, samtidig med at hun leder orkestret. Hun kan, fordi hun er i fysisk god form, hvilket tillader hende at strække, vride og vende kroppen i plastiske udtryk, som lader os se musikken, mens den løber igennem hende. Og hun kan, fordi tiden er til det.

Hvem siger længere, at en sopran er en fortolker, der pænt skal stå ved siden af en mand, som sætter symfoniorkestret i gang og styrer tingene? Vi oplevede Hannigan i DR’s koncerthus allerede i 2016. Også dengang sang og dirigerede hun samtidig. Sibelius var det, og publikum stod op og klappede.

(Thomas Michelsen, Politiken)

Hannigan styrede løjerne med sikre hænder – og ben, er man fristet til at sige – og hun demonstrerede, at hun fysisk set er i topform. I visse situationer var der næsten tale om akrobatisk balancekunst på podiet, og det var tydeligt, at hun havde overblik over hændelserne. Endnu mere imponerende blev det i koncertens andet og tre kvarter lange værk – Francis Poulencs opera i én akt ” La voix humaine” (Menneskestemmen). Som titlen kan antyde, har dette værk kun én rolle – en kvinde, der involverer sig i en telefonopringning.

Operaen er komponeret i 1958 over et skuespil af den franske digter og multikunstner Jean Cocteau og er blevet en Hannigan-specialitet. På den store skærm bag orkestret kunne man følge hendes mimik under ” samtalen”, og på en sideskærm var det muligt at følge med i replikkerne qua en nogenlunde fyldig oversættelse til dansk. Her optrådte den musikalske blæksprutte overbevisende i alle tre roller og legede ligefrem med de muligheder, videoskærmen gav hende – det hele forekom timet og tilrettelagt, og der var endog blevet plads til en vis (bitter) sødme.

Hun er sandt nok en ekstraordinær musiker med helt usædvanlige kvaliteter, og hun har søgt nye veje i kommunikationen mellem orkester og dirigent. Det blev en torsdagskoncert, man ikke vil glemme med det første. Det er sundt at få rusket lidt op i konventionerne – selvom der nu engang også er noget velgørende over at bevæge sig frem ad musikkens brede alfarvej. 

(Peter Dürrfeld, Kristeligt Dagblad)

PROGRAMMET FOR PRISUGEN

Tirsdag den 11. maj 2021 kl. 19.15

Cinemateket: Filmaften

Music is Music (recording Berio’s Sequenza III, Berg’s Lulu Suite, and Gershwin’s Girl Crazy). Instruktør:  Mathieu Amalric (2017)

Barbara Hannigan – Taking Risks: Casting and mentoring young professional musicians for The Rakes’s Progress. Instruktør: Maria Stodtmeier (2019)

Barbara Hannigan vil introducere aftenen og svare på spørgsmål.

Moderator: Esben Tange

Torsdag den 13. Maj 2021 kl. 19.30

DR Koncerthuset: Priskoncert

Program:

Richard Strauss Metamorfoser
Francis Poulenc La Voix Humaine

Medvirkende:

Barbara Hannigan, sopran og dirigent 
DR SymfoniOrkestret

Fredag den 14. Maj 2021 kl. 19.30

DR Koncerthuset: Ekstra koncert

Program:

Richard Strauss Metamorfoser
Francis Poulenc La Voix Humaine

Medvirkende:

Barbara Hannigan, sopran og dirigent 
DR SymfoniOrkestret

Søndag den 16. Maj kl. 15.00

Det Kgl. Danske Musikkonservatorium: Koncertsalen

Recital (Livestreaming:  DKDM’s YT kanal).

 Barbara Hannigan giver en eksklusiv recital sammen med tre unge sangere og en pianist fra Equilibrium, som er hendes mentorprogram for unge kunstnere.

Medvirkende:

Barbara Hannigan (sopran), Antoin Herrera-Lopez Kessel (basbaryton), Aphrodite Patoulidou (sopran), Ziad Nehme (tenor) og Michalis Boliakis (piano)

Mandag d. 17. maj 2021 kl. 11.00 – 16.00
Det Kgl. Danske Musikkonservatorium, Koncertsalen (
Livestreaming DKDM’s YT kanal).

Artist talk & Masterclass

Medvirkende:

Barbara Hannigan og fire studerende fra Det Kgl. Danske Musikkonservatorium og Det Kongelige Operaakademi.

Artist talk med Barbara Hannigan og Uffe Savery

 

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Andre modtagere