Evelyn Glennie

Evelyn Glenni_featured image

EVELYN GLENNIE MODTAGER LÈONIE SONNINGS MUSIKPRIS 2023

Den britiske percussionist Dame Evelyn Glennie modtager Léonie Sonnings Musikpris 2023 på 1 million kroner. Det sker ved en priskoncert i DR Koncerthuset den 15. juni 2023.

Evelyn Glennie er den første percussionist, der modtager Léonie Sonnings Musikpris.

BEGRUNDELSEN

Formand for Léonie Sonnings Musikfonds bestyrelse, Esben Tange, begrunder valget af Evelyn Glennie som årets prismodtager:

”Evelyn Glennie er i usædvanlig grad en foregangsperson. Siden sit gennembrud i 1980’erne har hun som den første skabt sig en solokarriere som slagtøjsspiller. Med uropførelse af mere end 200 nye værker og samarbejder med vidt forskellige kunstnere fra klassiske komponister som skotske James MacMillan til islandske Björk hæver hun sig over de sædvanlige genreskel. Og ved at udvikle en ekstrem kropslig følsomhed, der har gjort det muligt for Evelyn Glennie at virke som professionel musiker på højeste niveau – trods det at hun har været døv siden 8-års alderen – har Glennie udvidet forståelsen af musik og det at lytte til musik.”

PROGRAMMET FOR PRISKONCERTEN

Priskoncerten bliver en spektakulær hyldestkoncert til årets prismodtager. Ved priskoncerten den 15. juni 2023 kan Glennie opleves som solist i selskab med DR Symfoniorkestret, hvor de blandt andet vil opføre James MacMillans ikoniske Veni, Veni Emmanuel Koncert for slagtøj og orkester. Aftenen byder også på en helt speciel hyldest til modtageren, når 35 professionelle og studerende slagtøjsspillere fra hele Danmark hylder prismodtageren og slagtøjsmusikken med et værk bestilt til lejligheden i DR Koncerthuset. Dagen efter priskoncerten giver Evelyn Glennie en artist talk og en masterclass på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Pris Koncert – 15. Juni
DR Koncerthuset

Evelyn Glennie Tribute
Koncert Ouverture i Foyeren og på pladsen foran Koncerthuset.
18.45 – 19.15

Komponist Søren Monrad har skabt et mega-slagtøjsværk til opførelse i og udenfor Koncerthusets Foyer. Med i alt 35 slagtøjsstuderende fra de danske musikkonservatorier og med Morten Friis som solist er der fokus på slagtøjets mangfoldige klangmuligheder og udtryksformer. Inspirationen til værket stammer fra tre af de budskaber, som Evelyn Glennie i årtier har været foregangsperson for: ”At få verden til at lytte”, ”Føl musikken” og ”Hør stilheden”.

Koncert Ouverturen produceres i samarbejde med DR Musikariet.

I Koncertsalen 19.30

James MacMillan: Veni, Veni Emmanuel Koncert for slagtøj og orkester (1991-92) (25′)

    • Introitus – Advent
    • Hjerteslag
    • Dans – Hocket
    • Overledning: Sekvens I
    • Gaude, Gaude
    • Overledning: Sekvens II
    • Coda – Påske

Pause

Michael Daugherty: Dreamachine for solo slagtøj og orkester (2014) (35′)
– Da Vinci’s vinger. Marimba.
– Rube Goldbergs Variationer. Små håndholdte instrumenter.
– Elektrisk ål. Vibrafon.
– Vulcans smedje. Lilletromme.

Prisoverrækkelse

Áskell Másson: Konzertstück for lilletromme og orkester (1982) (10′)

DR Symfoniorkestret

Dirigent: Geoffrey Paterson

Billetter kan købes her


16
juni

Det Kgl. Danske Musikkonservatorium
Studiescenen

Evelyn Glennie Artist talk. 11-12

Moderator Uffe Savery – Samtale og spørgsmål fra publikum. Fri adgang.

Evelyn Glennie Masterclass 12.30-14.30

Studerende fra de danske musikkonservatorier. Fri adgang.


22. september er Evelyn Glennie tilbage i Danmark og giver koncert med den danske guitarist, komponist og improvisator Jon Hemmersam i Alsion i Sønderborg

Billetter kan købes her

EVELYN GLENNIES BESØG I FEBRUAR

I februar besøgte dette års vinder af Léonie Sonnings Musikpris for første gang i år Danmark til hvad der skulle vise sig at blive en forrygende weekend med den skotske percussionist.

Det skete i forbindelse med en række arrangementer i hovedstadsområdet, hvor Léonie Sonnings Musikfond i samarbejde med flere kulturpartnere satte fokus på musik, der ikke kan høres. Det nysgerrige danske publikum fik således mulighed for at opleve Glennie give et indblik i sin imponerende karriere og rammerne omkring denne. En storslået karriere, hun har formået at skabe på trods af at have været døv siden 8-års alderen.

Over to dage kunne Evelyn Glennie opleves i DR Koncerthusets studie 2, hvor Léonie Sonnings Musikfond i forbindelse med OperaNords musikforestilling ’For Døve Ører’ inviterede til ’artist talk’. Her fik publikum mulighed for at komme tæt på Evelyn Glennie både som musiker og menneske, mens hun undervejs også optrådte med musikalske eksempler.

Vært ved arrangementet var musikformidler og radiovært Benedikte Granvig.

Cinemateket dannede rammen om fremvisningen af den prisbelønnede dokumentarfilm Touch the Sound, der handler om Glennie og hendes møde med den britiske multiinstrumentalist og improvisator Fred Firth. Glennie introducerede filmen, inden publikum blev taget med ind i fortællingen fra 2004, som efter udgivelsen vandt en BAFTA Award for ’Bedste dokumentarfilm’.

Unge slagtøjselever på den københavnske vestegn fik også en unik mulighed for at lade sig inspirere Glennie. Det skete, da Glennie gav en masterclass og mødte de unge, engagerede slagstøjselever i rummet, der er opkaldt efter hende selv, Evelyn Glennie Percussion Room, i det nybyggede Kulturskolerne Høje-Taastrup. Glennie gav undervejs og efterfølgende udtryk for, at hun var meget glad for at møde de unge musikere, og at netop dette besøg betød noget særligt for hende.

Det tidlige besøg i Danmark blev afsluttet med rundbordssamtale under overskriften ’music and deafness’ på Institut for Kunst- og Kulturvidenskab på Københavns Universitet. Her var fokus rettet mod, hvordan døvhed ofte fejlagtigt bliver opfattet som en tilstand af total stilhed. Deltagende i samtalen var foruden Glennie, Jessica Holmes fra Københavns Universitet, sanger og forfatter Lotte Rømer samt hjerneforsker ved Aarhus Universitet, Peter Keller.

EVELYN GLENNIE OG DANMARK

Evelyn Glennies historie med Danmark rækker dog flere år tilbage, og hun er tidligere blevet hyldet for sine optrædener i Danmark. 

Allerede i 1990 var Evelyn Glennie solist i hele to slagtøjskoncerter af henholdsvis den amerikanske komponist Fisher Tull og franske Darius Milhaud ved koncerter med Sønderjyllands Symfoniorkester.

I november 1995 gav Evelyn Glennie en koncert med pianisten Philip Smith på Louisiana Museum of Modern Art. Ved den lejlighed skrev Jens Brincker i Berlingske Tidende: ”Den engelske slagtøjsspiller Evelyn Glennie er et fænomen… Med de bare fødder solidt plantet som antenner stod hun i koncertsalen på Louisiana og optog indtrykket af klangene fra sin store marimba i sin krop. Hun forvandlede dem til rytmiske spændinger og nye klanglige impulser… sjældent har man oplevet moderne kompositionsmusik spillet med en sådan fysisk nærhed og udstråling.”

I 1997 skrev den britiske komponist Piers Hellawell dobbeltkoncerten ”Drum of the Nåjd” for blokfløjte, slagtøj og kammerorkester til Michala Petri (modtager af Léonie Sonnings Musikpris i år 2000) og Evelyn Glennie. Efter uropførelsen i Wales i november 1997 med Royal Northern Orchestra var Petri og Glennie på to turneer med dobbeltkoncerten i Storbritannien.

Evelyn Glennie tog som en af de første percussionister det dansk udviklede slagtøjsinstrument alufon til sig, og benyttede det ved sin performance ved åbningen af OL i London i 2012. 

I januar 2014 uropførte Evelyn Glennie Anders Koppels Concerto for Aluphone (doubling Marimba) and Orchestra ved to udsolgte koncerter med Odense Symfoniorkester. Siden da har Evelyn Glennie været med til at udvikle en model af instrumentet med navnet Glennie Concert Aluphone.

Evelyn Glennie har foruden flere koncerter af Anders Koppel også været solist i slagtøjskoncerter af Per Nørgård og Poul Ruders. 

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Andre modtagere