Evelyn Glennie

Evelyn Glenni_featured image

EVELYN GLENNIE MODTAGER LÈONIE SONNINGS MUSIKPRIS 2023

Den britiske percussionist Dame Evelyn Glennie modtager Léonie Sonnings Musikpris 2023 på 1 million kroner. Det sker ved en priskoncert i DR Koncerthuset den 15. juni 2023.

Evelyn Glennie er den første percussionist, der modtager Léonie Sonnings Musikpris.

BEGRUNDELSEN

Formand for Léonie Sonnings Musikfonds bestyrelse, Esben Tange, begrunder valget af Evelyn Glennie som årets prismodtager:

”Evelyn Glennie er i usædvanlig grad en foregangsperson. Siden sit gennembrud i 1980’erne har hun som den første skabt sig en solokarriere som slagtøjsspiller. Med uropførelse af mere end 200 nye værker og samarbejder med vidt forskellige kunstnere fra klassiske komponister som skotske James MacMillan til islandske Björk hæver hun sig over de sædvanlige genreskel. Og ved at udvikle en ekstrem kropslig følsomhed, der har gjort det muligt for Evelyn Glennie at virke som professionel musiker på højeste niveau – trods det at hun har været døv siden 8-års alderen – har Glennie udvidet forståelsen af musik og det at lytte til musik.”

PROGRAMMET FOR PRISKONCERTEN

Priskoncerten bliver en spektakulær hyldestkoncert til årets prismodtager. Ved priskoncerten den 15. juni 2023 kan Glennie opleves som solist i selskab med DR Symfoniorkestret, hvor de blandt andet vil opføre James MacMillans ikoniske Veni, Veni Emmanuel Koncert for slagtøj og orkester. Aftenen byder også på en helt speciel hyldest til modtageren, når 35 professionelle og studerende slagtøjsspillere fra hele Danmark hylder prismodtageren og slagtøjsmusikken med et værk bestilt til lejligheden i DR Koncerthuset. Dagen efter priskoncerten giver Evelyn Glennie en artist talk og en masterclass på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium.

Pris Koncert – 15. Juni
DR Koncerthuset

Evelyn Glennie Tribute
Koncert Ouverture i Foyeren og på pladsen foran Koncerthuset.
18.45 – 19.15

Komponist Søren Monrad har skabt et mega-slagtøjsværk til opførelse i og udenfor Koncerthusets Foyer. Med i alt 35 slagtøjsstuderende fra de danske musikkonservatorier og med Morten Friis som solist er der fokus på slagtøjets mangfoldige klangmuligheder og udtryksformer. Inspirationen til værket stammer fra tre af de budskaber, som Evelyn Glennie i årtier har været foregangsperson for: ”At få verden til at lytte”, ”Føl musikken” og ”Hør stilheden”.

Koncert Ouverturen produceres i samarbejde med DR Musikariet.

I Koncertsalen 19.30

James MacMillan: Veni, Veni Emmanuel Koncert for slagtøj og orkester (1991-92) (25′)

    • Introitus – Advent
    • Hjerteslag
    • Dans – Hocket
    • Overledning: Sekvens I
    • Gaude, Gaude
    • Overledning: Sekvens II
    • Coda – Påske

Pause

Michael Daugherty: Dreamachine for solo slagtøj og orkester (2014) (35′)
– Da Vinci’s vinger. Marimba.
– Rube Goldbergs Variationer. Små håndholdte instrumenter.
– Elektrisk ål. Vibrafon.
– Vulcans smedje. Lilletromme.

Prisoverrækkelse

Áskell Másson: Konzertstück for lilletromme og orkester (1982) (10′)

DR Symfoniorkestret

Dirigent: Geoffrey Paterson

Billetter kan købes her


16
juni

Det Kgl. Danske Musikkonservatorium
Studiescenen

Evelyn Glennie Artist talk. 11-12

Moderator Uffe Savery – Samtale og spørgsmål fra publikum. Fri adgang.

Evelyn Glennie Masterclass 12.30-14.30

Studerende fra de danske musikkonservatorier. Fri adgang.

BESØGER DANMARK I FEBRUAR

For Døve Ører + Evelyn Glennie artist talk
18 og 19 februar kl. 12.00-14.30 og 13.30-16.00
DR Koncerthuset.

Kan man sanse musikkens vibrationer med kroppen, helt uden at bruge høresansen?
En eftermiddag i DR Koncerthuset om hvad det vil sige at høre og lytte – dels gennem musikforestillingen For Døve Ører, og dels gennem et møde med dette års Sonning-musikprismodtager Evelyn Glennie, der trods manglende hørelse har udviklet sig til en af verdens førende slagtøjsspillere.


For døve ører – en musikforestilling af OperaNord
Musikforestillingen For Døve Ører af OperaNord og Louise Beck tager dig med ind i kroppens resonansrum, hvor du ikke kun hører og mærker den musik, der møder dig, men også fornemmer den omverden, du er afskåret fra.

Publikum udstyres med trådløse høretelefoner, og undervejs i forestillingen manipuleres lydopfattelsen, så du fx afskæres fra dele af værkets lydfrekvenser eller oplever nogle af de særlige overtoner, som ofte kan mærkes af hørehæmmede i forbindelse med høje toner.

Musikken til For Døve Ører skabes af sopran Katinka Fogh Vindelev i samarbejde med den 16-årige døvfødte pige Lova Heick, og den 70-årige rocksanger Lotte Rømer, der – på trods af høretab og tinnitus – stadig synger rent, takket være hendes krops muskulære hukommelse.

Artist talk med Evelyn Glennie – modtager af Léonie Sonnings Musikpris 2023
I forlængelse af ’For Døve Ører’ inviterer Léonie Sonnings Musikfond til en eksklusiv ’Artist talk’ i Studie 2, hvor man kan komme tæt på slagtøjsfænomenet Evelyn Glennie som både musiker og menneske.

Evelyn Glennie har på alle måder sprængt rammerne for, hvad vi traditionelt forstår ved en musiker. Hendes evne til at mærke musikken uden at kunne høre den, og til at udtrykke sig på alle typer slagtøjsinstrumenter er magisk for enhver, der oplever hende. Trods manglende hørelse har hun udviklet sig til en af verdens førende slagtøjsspillere, og senere i år modtager hun Léonie Sonnings Musikpris 2023 ved en stor priskoncert i DR Koncerthuset.

Vært ved arrangementet er radiovært og musikformidler Benedikte Granvig, og undervejs vil Evelyn Glennie optræde med musikalske eksempler.

Billetter kan købes her


Touch the Sound

Cinemateket
18. Februar 16.30
Touch the Sound (2004) (99’)
Introduktion: Evelyn Glennie

Sådan føles lyden for en musiker, der har mistet sin hørelse. Det er omdrejningspunktet i dokumentarfilmen Touch the Sound fra 2004 omhandlende dette års vinder af Léonie Sonnings Musikpris, Evelyn Glennie og hendes møde med den britiske multi-instrumentalist og improvisator Fred Frith. Filmen er instrueret af tyske Thomas Riedelsheimer.

Foruden det musikalske møde mellem Evelyn Glennie og Fred Frith udforsker filmen Glennies karriere og hendes imponerende rejse frem mod at blive en af verdens førende slagstøjsmusikkere. Riedelsheimer kortlægger i filmen en verden af sanser, af transcendente billeder og stemningsfulde lyde og følger Evelyn og hendes bemærkelsesværdige historie gennem Californien, New York, England og hendes hjemland Skotland.

Filmen opnåede bred anerkendelse efter sin udgivelse og vandt tilmed flere priser, heriblandt en BAFTA Award for ’Bedste Dokumentarfilm’ i Glennies hjemland Skotland.

Link til trailer her 



Expert Listening: Music and Deafness
19 February 16.30
Københavns Universitet, Institut for Kunst- og Kulturvidenskab
Karen Blixens Vej 1
Bygning 21, stueetage, Multisalen 54
Rundbordssamtale

Alt for ofte, bliver døvhed fejlagtigt opfattet som en tilstand af total stilhed, således at døve mennesker anses for ikke at have nogen opfattelse af lyd, endsige musik. Alligevel er der adskillige eksempler, som modbeviser dette. Alt fra komponist Ludwig van Beethoven til verdensførende solo slagtøjsspiller Evelyn Glennie, der mestrer en holistisk, multisensorisk opfattelse af musik gennem sin praksis med at lytte gennem berøring.

Vært ved rundbordssamtalen er lektor ved Institut for Kunst og Kulturvidenskab Jessica Holmes, der i en samtale med Evelyn Glennie, Lotte Rømer, sanger, forfatter og formand for Høreforeningen København, og hjerneforsker og professor Peter Keller fra Aarhus Universitets, Center for Music in the Brain udforsker den multisensoriske dynamik døve oplever ved at lytte til musik. Med udgangspunkt i sociokulturelle og videnskabelige perspektiver vil nogle af de stereotyper, der er forbundet med høretab, blive diskuteret.

Til arrangementet vil der være undertekster for døve og hørehæmmede. Arrangementet vil blive efterfulgt af en uformel reception, hvor der vil blive serveret ost og vin.


Evelyn Glennie møder unge slagtøjsspillere på den Københavnske Vestegn
Under opholdet i Danmark møder Evelyn Glennie slagtøjselever i Evelyn Glennie Percussion Room i det nybyggede Kulturskolerne Høje-Taastrup.

EVELYN GLENNIE OG DANMARK

Evelyn Glennies historie med Danmark rækker dog flere år tilbage, og hun er tidligere blevet hyldet for sine optrædener i Danmark. 

I november 1995 gav Evelyn Glennie en koncert med pianisten Philip Smith på Louisiana Museum of Modern Art. Ved den lejlighed skrev Jens Brincker i Berlingske Tidende: ”Den engelske slagtøjsspiller Evelyn Glennie er et fænomen… Med de bare fødder solidt plantet som antenner stod hun i koncertsalen på Louisiana og optog indtrykket af klangene fra sin store marimba i sin krop. Hun forvandlede dem til rytmiske spændinger og nye klanglige impulser… sjældent har man oplevet moderne kompositionsmusik spillet med en sådan fysisk nærhed og udstråling.”

Evelyn Glennie tog som en af de første percussionister det dansk udviklede slagtøjsinstrument alufon til sig, og benyttede det ved sin performance ved åbningen af OL i London i 2012. 

I januar 2014 uropførte Evelyn Glennie Anders Koppels Concerto for Aluphone (doubling Marimba) and Orchestra ved to udsolgte koncerter med Odense Symfoniorkester. Siden da har Evelyn Glennie været med til at udvikle en model af instrumentet med navnet Glennie Concert Aluphone.

Evelyn Glennie har foruden flere koncerter af Anders Koppel også været solist i slagtøjskoncerter af Per Nørgård og Poul Ruders. 

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Andre modtagere