Christine Bernsted

Léonie Sonning Talentprismodtager 2019

Kunst og kultur hjælper Christine med at finde følelsen i musikken
Når Christine Bernsted skal starte på indstuderingen af et værk, griber hun det ofte an, ved at dykke ned i den tid, værket er skrevet i. Hun går på museum og kigger på kunst, eller læser litteratur fra samme tid og sted, der omkranser værket.

Når Christine besøger Wien i forbindelse med undervisning, fortæller byens arkitektur og stemning historier om rigtig meget af det musik hun spiller. Kulturhistorien hjælper med at finde følelserne i musikken og perfektionere udtrykket, så det bliver så naturligt som muligt.

“Det er det at arbejde med at perfektionere udtrykket og følelserne i musikken og stemningsindtrykkene, som jeg synes er rigtig spændende at arbejde med.”

Fra et hjem med kunst

Christine Bernsteds opvækst i barndomshjemmet på Østerbro har i det hele taget altid været fuld af kunst og kultur. Hendes forældre er beskæftiget inden for kunstbevarelse, og selvom de ikke selv har været udøvende musikere, var det deres ønske at Christine skulle lære et instrument.

“Det med violinen var et projekt forbundet med glæde. Det skulle være sjovt og give mig indhold i tilværelsen som barn. Og det har det sådan set fortsat med at være.”

Som 4-årig startede Christine således på Suzukiinstituttet, hvor valget fra starten faldt på violinen, fordi den havde en praktisk størrelse, og kunne altid komme med på campingferie. På Suzukiinstituttet lærer man at spille efter gehør uden brug af noder, så Christine havde brug for udfordringer efter et par år.

Som 7-årig fik Christine således en ny lærer, der introducerede hende for noder og det gav hendes musikalske udvikling raketfart. Men selvom musikken nu indsvøbte det unge talent, der gennem hele sin skoletid bare blev bedre og bedre, fravalgte hun musikken på fagligt niveau, da hun startede på Ingrid Jespersens Gymnasium. Livet havde brug for andre input og det var et aktivt valg at koncentrere sig om andet end musik.

Man skal have sig selv med

Til gengæld fik hun indhentet musikken senere hen og har siden studeret på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium og privat i Wien hos Prof. Boris Kuschnir, samt vundet en lang række priser verden over.

Om fremtiden siger Christine: “Hvis man altid har sig selv med i de beslutninger, man træffer undervejs, så ender man forhåbentligt med at være tilfreds med det slutresultat, man når frem til.”

For Christine gælder det altså om at være til stede i det hun laver, hvad enten det er at deltage i konkurrencer, som soloartist, eller i et kammer- eller symfoniorkester.

Kort om Christine Bernsted

Født i 1994. Opvokset i København Ø.
Bachelor ved Det Kongelige Danske Musikkonservatorium 2017 ved Prof. Tim Frederiksen.
Masterstudier samme sted fra 2017 ved Prof. Eszter Haffner.
Privattimer ved Prof. Boris Kuschnir i Wien.

Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond

Christine skal bruge penge fra Léonie Sonnings Musikfond til fortsat at kunne modtage undervisning i Wien, hos Professor Boris Kushnia. Og så skal Christines franske violin fra 1836 vedligeholdes og forbedres.

Similar Posts