Marco Pomelli

Léonie Sonning Talentprismodtager 2024

PIANIST

Om det var skæbnen eller en selvopfyldende profeti, at Marco Pomelli skulle gå hen at blive pianist, når nu han var født i netop Padua i Norditalien, er uvist. Men sikkert er det, at netop denne by også fostrede selveste opfinderen af klaveret, Bartolomeo Cristofori. Og det er en kulturarv, Marco har værnet om, for han har spillet flittigt, siden han var helt lille. Til at starte med inspireret af sin ældre bror, der også spillede klaver. Men han stoppede hurtigt igen, og siden har Marco taget klaveret til sig som sit helt eget.

Da Marco var 10 år, blev han optaget på musikkonservatoriet i Padua, hvor det er muligt at blive optaget i en meget ung alder. Niveauet var ekstremt højt, og det var forventningerne fra de voksne også. Han husker den strenge lærer og angsten for Beethovens dødsmaske, der hang og prydede øvelokalet, hvor Marco terpede sig igennem standardrepertoiret fra de store klassiske komponister. Han beskriver det selv sådan, at han lærte at blive musikfortolker i stedet for skabende kunstner. En drift, han allerede i en ung alder oplevede trænge sig mere og mere på. Men som barn oplevede han i stedet, at musikken blev fremført under pres, uden der var nogen, der spurgte “hvad vil du egentlig selv gerne spille?”

“Musik er som et sted eller en bygning,“ forklarer Marco. “Og nogle gange føler man sig som en gæst, mens andre gange er det et hus, man selv bygger, og som bliver helt dit eget”. Da Marco kom til Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København i 2019 for at studere på solistklassen under professor Niklas Sivelöv, fandt han den frihed, han manglede, og fik pludselig mulighed for at skabe sine egne musikalske rum til at eksperimentere, spille ny musik, møde nye mennesker og arbejde med sig selv og sit musikalske sprog. Han begyndte selv at komponere og spille sine egne værker. Ligesom Liszt, Chopin og Schumann gjorde det på deres tid – eller det senere forbillede Philip Glass.

Marco fik derefter samlet en stak værker og idéer, der tilsammen blev til hans første selvkomponerede soloalbum, Lineature. Det var en proces fyldt med improvisation, eksperimenter og udvidede metoder, der blandt andet inkluderede direkte kontakt med strengene. I den periode følte Marco, at han kom nærmere klaveret som instrument og fik et tættere forhold til det. Også på et mere åndeligt plan.

Marco begrænser ikke sin nyopdagede kreative frihed med komposition og prepared piano. Han har også kastet sig over billedkunsten og har stået for illustrationen på sit album RIVERLIKE. “For første gang i mit liv har jeg kombineret min kærlighed til musik med min kærlighed til visuel kunst,” forklarer Marco og viser stolt billedet frem.

Kreativiteten har fået fuld udfoldelse, og Marco opsummerer sin tilgang til kunsten med et citat af Nobelprismodtageren Wislawa Szymborska, der er gået hen og blevet hans eget motto: “I prefer the absurdity of writing poetry to the absurdity of not writing poetry.” Marco er blevet herre i eget kreative hus.

Kort om Marco Pomelli

Født i 1994 i Padua, Italien.
Har spillet klaver siden barndommen og gået på Conservatory of Padua fra 10-årsalderen og indtil 2015.
Uddannet pianist på Conservatory of Parma og færdiggjorde sine studier som solist på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium i København i 2021. Havde sin debutkoncert i november 2023 med flere uropførelser af egne værker.
Debutalbummet “Beethoven: Eroica Variations” fra 2021 er efterfulgt af “Lineature” i 2022, “Bartok 1926” i 2023 og ”Riverlike” i 2024.
Har produceret flere udgivelser i samarbejde med tonemester Federico Mattioli.
Har vundet priser og anerkendelse ved både italienske og internationale konkurrencer og spillet på scener i både Italien, Tyskland, Frankrig, Danmark og Spanien.
Deltaget i masterclasses og modtaget undervisning fra et utal af internationalt hyldede koncertpianister.


Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond

Pengene, der følger med Léonie Sonnings Talentpris, skal bruges på indkøb i udstyr til musikproduktion, masterclasses og kurser i improvisation samt udgifter til øvelokale.

DEL GERNE DETTE INDLÆG

Andre modtagere