Nicholas Algot Swensen

Léonie Sonning Talentprismodtager 2020

Klovn, kok eller Michael Jackson
Som helt lille ville Nicholas Algot Swensen være klovn. Da han aldrig gør noget halvt, opfandt han forskellige klovnekarakterer ned til mindste detalje og indkøbte kostumer og remedier i specialbutikker, for at kunne udleve sin drøm 100%.

Senere i barndommen kastede han sig over Michael Jackson-dans, hvor al fritid gik med at nærstudere DVD’er med idolet og notere samtlige koreografier fra hans musikvideoer. Og senere igen var det madlavning, han dyrkede på et niveau, der ville få de fleste hjemkundskabslærer til at juble højt.

Fællesnævneren for alle Nicholas’ passioner som barn var, at han udelukkende gjorde det for sin egen fornøjelses skyld, med en umotiveret lyst til at skabe som eneste motor. Modsat i dag, når han bruger timevis i øvelokalet med sin bratsch. Her er det altid med et mål for øje, i form af en koncert eller lignende.

Et instrumentvalg med mulig bagtanke

Nicholas fik sin første bratsch på en rejse med familien til Skotland. Han var omkring seks år og havde allerede i et par år plaget sine forældre, om han ikke nok måtte spille et instrument ligesom storebroren, der spillede cello. Forældrene havde aldrig sagt direkte nej. De havde blot sagt, at han fik lov, når han var gammel nok til selv at tage ansvar for sit spil og sin udvikling. Forældrene havde også andre krav.

”Jeg fik at vide, at jeg hverken måtte spille violin eller cello. For der var for mange, der spillede violin, og min bror spillede cello”, erindrer Nicholas om turen til forretningen for strygere, der lå i Edinburgh. Der var simpelthen for stor fare for gnidninger de to brødre imellem. Tilbage var der kun bratsch og kontrabas, så valget var nemt for seksårige Nicholas.

Måske forældrene havde en bagtanke med at lokke Nicholas i retningen af at spille bratsch: ”Når man har en bratsch i en familie med en cello og to violiner – så har man jo sådan set en strygekvartet”, smiler Nicholas skælmsk. Det er dog aldrig i praksis blevet til noget med en familiekvartet.

Nysgerrighed en svøbe

Til gengæld er det blevet til masser af musik i mange forskellige sammenhænge – både med og uden familien. Hvert år tog hele familien på musiksommerkursus i Jylland. Derudover sang Nicholas i fire år i Københavns Drengekor. Her oplevede han både turnéer til USA og Sydafrika og en rolle i Wagner-operaen Tannhäuser på Det Kongelige Teaters operascene på Holmen.

Alle de forskelligartede musikalske oplevelser passer godt til Nicholas, der er født med en meget stor mængde nysgerrighed. En nysgerrighed der, efterhånden som verden har åbnet sig for den unge bratschist, ligeledes har åbnet hans øjne for alle de uendelige andre muligheder livet tilbyder. Derfor er Nicholas også blevet bevidst om alle de fravalg, han er nødt til at foretage.

”Man skal på en eller anden måde bibeholde denne her barnlige, nysgerrige og åbne tilgang, uden at det bare bliver et stykke arbejde, man skal gøre for andre”, forklarer Nicholas og fortæller, at han allerede har kastet sig over det næste eventyr, nemlig ved DRs Malko Dirigentskole, hvor han prøver kræfter med en, for ham, ny og uudforsket verden.

Kort om Nicholas Algot Swensen

Født i 1999. Opvokset i Gentofte.
Begge forældre er violinister og broderen Jonathan cellist (modtager af Léonie Sonnings Talentpris 2017). Startede bratschundervisning som syvårig.
Gik i folkeskole på Sankt Annæ Gymnasiums sangskole og var derigennem sanger i Københavns Drengekor fra 5.-8. klasse, med turnéer i USA og Sydafrika. Optrådte i samme periode i rollen som hyrdedreng i Wagners Tannhäuser.
Studier på Lübeck Musikhochschule ved bratschisten Barbara Westphal fra han var 15 år gammel.

Studerer nu på Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, sideløbende med deltagelse i DRs Malko Dirigentskole.
Har spillet kammermusik sammen med bl.a. Den Danske Strygekvartet og Tri Con Brio.

Stipendiet fra Léonie Sonnings Musikfond

Pengene der følger med Léonie Sonnings Talentpris skal bruges til dels studierejser til Lübeck, Oslo, Berlin og Boston, og dels til et fuldt eftersyn af Nicholas’ bratsch, hos instrumentbyggeren i Leipzig hvor den kommer fra.

Similar Posts